Tuesday, July 28, 2009

UMRAH 2

Salam..

sambungan dari episod 1..

masa dalam bas nak masuk kawasan Madinah, jantung tiba-tiba berdengup kencang. mungkin berdebar-debar nak tengok Masjid Nabawi. sebelum ni cuma dapat tengok dalam tv jer. sekali bila dah dekat dan nampak menara masjid Nabawi ni rase macam nak mencurah-curah airmata. mungkin terasa dekatnya dengan Nabi Muhammad dan para Sahabat dan mungkin juga rasa betapa besarnya kuasa Allah sehingga aku dapat sampai di bumi yng aman damai ni.

aku sampai Madinah dah nak maghrib. hotel yang kami menginap d Hotel Zaini Arif. hotel yang agak dah lama. kita datang beribadat ni tak payah membazir sangat. tak perlulah duduk di hotel 5 bintang ke ape. yang penting selesa untuk kita tidur dan senang untuk pergi Sembahyang dan dekat dengan masjid. aku rasa hotel ni pun dah tak wujud sebab sekarangkan kerajaan saudi tengah runtuhkan hotel-hotel yang lama dan diganti dengan hotel baru yang cantik lagi mewah.

hotel aku ni berhadapan dengn perkuburan Baqi'. tak sampai 100 meter rasanya dengan masjid Nabawi. Aku pun dapatlah merasa buat pertama kalinya bersembahyang di Masjid Nabawi iaitu masjid yang mana 1 solat disini bersamaan dengan seribu solat dari masjid lain selain masjidil Haram. waktu balik tu dapatlah lalu depan Makam nabi Muhammad, Abu Bakr dan Umar. wah..sayup sungguh.

Ape yang menarik di masjid Nabawi ni adalah terdapatnya kawasan bernama Raudhah iaitu terletak antara rumah nabi dan mimbarnya. Raudhah ini juga dikenali dengan kebun-kebun syurga. Raudhah ni adalah antara tempat yang paling mustajab doa. kawasan ni tak adelah besar mana. tapi paham-pahamlah kalau kawasan kecil tapi yang nak masuk ramai. siapa yang tak nak doa dia dimakbulkan. InsyaAllah banyakkan berdoa, dan adalah rezeki kita untuk beribadat dikawasan Raudhah ni.

masjid Nabawi ini juga bagi aku merupakan masjid yang sangat cantik. bumbungnya juga boleh buka tutup pulak tu. aku jamin siapa yang datang Masjid Nabawi ni mesti hatinya tidak pernah padam untuk datang kembali dan merinduinya. dalam masjid Nabawi ni juga, air zam-zamnya 'free flow'. sentiasa ada. masjid ni juga ada gilirannya untuk ziarah makam nabi. aku tak ingatlah jadual dia. tapi yang penting ada masa untuk lelaki dan ada juga masa untuk perempuan ziarah makam nabi.

Madinah ni bagi aku merupakan kawasan yang sangat tenang dan aman damai. Orang-orang madinah juga sangatlah baik dan lemah lembut. tak mustahillah jika Allah memerintahkan Nabi Muhammad berhijrah ke sini sebab orang madinah ni memang berhati mulia. Dan tidak mustahillah mereka antara orang yang menerima Islam dengan hati terbuka dan tidak mengkhianati Nabi.

bersambung ke episod 3..ikuti kawasan ziarah area Madinah..hehe

ni bahagian hadapan masjid Nabawi..bawah kubah hijau tu lah terletaknya makam Nabi Muhammad, abu bakar dan Umar..

aku dan abah di kawasan masjid Nabawi..waktu ni baru balik makan ais krim tengah malam..hehe

aku depan masjid Nabawi..ni tengah hari tengah panas..temp:~40c

ni Hotel yang aku duduk kat Madinah..

gambar arwah atuk dengan Pak Lang dalam hotel..my roomate..hehe

4 comments:

Anonymous said...

hazwan,hebat la ingatan ko..bile ko cerite satu2 dgn detail tu,rase cam br smlm je ko balik dr umrah ni..
sile smbung critee episod ke 3 lak

-ewa-

Manar said...

jelesnye....ble la nak sampai ke sana?...

INTAN MASYITAH RUMLI said...

aah jeles gak..ntah bile bole sampai..

InsyaAllah..

bole wat travelog sendiri nih..hehe

hazwanali said...

ewa: ye ke?? benda menarik mesti kita ingat..

intan & manar: doa2lah banyak..lepas ni dah keje gaji banyak..kejap je nak simpan duit gi sana..huhu