Wednesday, July 8, 2009

SPA..

Salam..

Akhirnya aku berjaya juga mengubah wajah blog aku yg agak lama juga dalam keadaan streotype dgn warna biru lautan yang mengantukkan..haha..sejak dari pagi sampai ketengah malam aku cuba bermain dengan coding2 yang sememangnya aku sangat tak pakar. kejayaan mengubah blog ini juga adalah hasil dari ilmu yang aku aplikasikan waktu belajar matematik dulu iaitu kaedah 'cuba jaya'. dan akhirnya berjaya dengan berpuluh-puluh kali cobaan..ok habis

Sekarang nak cerita pulak pasal SPA. SPA singkatan bagi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Ok bagi rakan-rakan seangkatan lain, maybe topik ni dah basi. orang lain dah cerita pasal benda ni minggu lepas ko baru nak post kat blog ko hazwan. setelah menunggu posmen berbulan-bulan, akhirnya surat pelantikan jawatan sebagai pegawai farmasi u41 sampai juga dalam 'letter box' aku. maka timbullah perasaan lega sikit. lega sebab kebosanan duduk rumah lebih kurang 2 bulan akan terubat juga sebab nak kerja. hazwan ko duduk umah tak buat apa-apa sampai sangat bosan tapi kenapa tak update blog? jawapannya bermula dengan huruf M.

kelegaan dan keseronokkan tu hanya sementara. kerana dengan beberapa helai kertas dalam surat tu maka banyak kerja yang perlu dilakukan. terpaksalah buat, kalo tak buat macam mana nak kerja. antaranya:

1. Surat setuju-terima pelantikan
satu copy dank kene hantar kat SPA balik nk confirmkan kita setuju ke tak nak keje.(mestilah setuju..xpayah reply pun takpe sepatutnya). aku beli setem 50 sen pastu beli sampul surat saiz A4. pastu hantar.settle

2. Surat Akuan sumpah
Surat akuan sumpah ini perlulah ditandatangani oleh hakim mahkamah seksyen/majistret/pesuruhjaya sumpah. dah mana pulak aku nak cari orang-orang ni. Intan shafiza bagitau yang dia buat kat mahkamah kene rm12. Kakak aku yang second tu cakap pergi dekat kompleks PKNS kat situ ada pesuruhjaya sumpah tapi kene bayarlah rm8. jauh sangat nak gi PKNS, duit minyak lagi mahal. pastu kakak aku yang first tu tepon kawan dia dan cakap kat banting pun ade. so aku buat je kat Banting dekat syarikat Persistra dan bayarannya cuma rm4 je. Alhamdulillah Allah mudahkan kerja aku dan menjimatkan duit aku.

3. Medical check up
ahh..ni benda paling malas sekali aku nak buat. malam tu berlaku perdebatan hebat sama ada nk buat kat swasta ataupun hospital gov. ikutkan hati nk buat swasta jer sebab cepat sikit tp takut dia nk gov hosp. so buat lah kat hosp banting. datang 2/7 pastu dia ambil sample urine n check gigi jer. yang selebihnya kene buat appointment bertarikh 8/7. nasib baik seminggu jer. tapi leceh tul..lame nak menunggu. soalan lazim kalau gi satu department tu: 'dapat hospital mana?', 'dah lapor diri?'..haha..dan salah check yang paling mendebarkan adalah pemeriksaan urojantina (untuk laki-laki sahaja perempuan jika perlu)..dan doktor tu tak tanya dan tak check apa2..lega rasanya..(berlucah pula)..

4. Skrol ijazah
dah mana pula nak cari. konvo dah lah bulan 11 mana pulak nak cari ni. pastu budak2 ni bgtau boleh ambil trascript kat UiTM pastu bayar rm 10 kot. alamak satu kerja pulak nak gi Shah Alam. tapi aku gagahkan jugak untuk pergi ahah alam esok sebab rindu kat shah alam dan yang paling penting rahmat dan ahmad turun sekali..yeay ada kawan..lama tak borak-borak..

setelah surat SPA sampai maka penantian yang paling mendebarkan adalah surat dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). maka dengan surat tibanya surat ni, maka akan ketahuilah hospital mana yang aku akan berkhidmat. orang SPA masa taklimat dulu ada bagitau yang kursus induksi diorang nak buat sebelum kitorang kerja, tapi takde pun surat. lambat sikit kot. dan yang paling malas adalah nak memcari dan membuka dan membaca nota, jurnal atau guidelines yang tidak tahu dimanakah lokasi sebenarnya =).

Ya Allah sekiranya yang dekat itu baik bagi aku maka Kau bagilah aku yang dekat tapi jika jauh itu baik bagi aku maka Kau bagilah aku jauh. sesungguhnya aku bertawakkal kepadaMu dengan sebenar-benar tawakal. sesungguhnya kami merancang dan engkau merancang. dan Engkau adalah sebaik-baik perancang.Amiin.~N~

3 comments:

nobody2somebody said...

med. check up urojantina wat elok2 tau...confirmkan ngan doktor tu btul2..

hazwanali said...

haha..dah buat tapi doktor tu suruh tanda sendiri..haha
sape ni?

Que Quzayma said...

Salam...hai boleh tanya x. Syarikat persistra kat banting tu area mana ye? Tq kalau sudi bantu. :)