Monday, July 6, 2009

Kenapa nak dengki?



Salam..

Situasi 1

pelajar A: minggu lepas aku balik umah, pastu aku temankan mak aku berubat kampung. pakcik tu tengok aku, dia cakap ada orang yang macam 'mandrem' aku.
pelajar B: ish.. kenapa pulak dia nak 'mandrem' ko?
pelajar A: entahlah..pakcik tu cakap, orang tu dengki dengan aku sebab aku ni selalu 'score' exam..
pelajar B: ko ade rase ke macam ade orang 'mandrem'?
Pelajar A: aku rase orang tu 'mandrem' aku, buat selalu ngantuk kat kuliah, tak boleh nak fokus dengan cepat lupa

*mandrem = seakan-akan mensihir

Situasi 2

Si suami baru menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan. perniagaan yang dijalankan adalah secara 'part time'. perniagaannya semakin hari semakin menguntungkan. tapi disebalik kejayaan si suami berniaga, dia semakin hari semakin mengabaikan tanggungjawabnya terhadap anak-anak. bahkan apa yang lebih teruk, dia sanggup memaki isteri dan sanggup memukul isteri disebabkan kesalahan kecil. Maka si isteri tidak tahan dan cuba berikhtiar untuk mengubat si suami yang dirasakan perangai barannya semakin tidak terkawal. maka si pengamal perubatan pun berkata yang suaminya telah di'sihir' oleh sahabat karibnya yang mahu porak-perandakan rumah tangganya kerana dengki dengan kejayaan perniagaan si suami.

Pengajaran:

1. Apa yang aku nak tekankan dalam kedua-dua situasi sekarang adalah sifat dengki sesama manusia. lebih-lebih lagi dengki sesama orang melayu. kenapa sifat dengki yang membawa keburukan kepada orang lain tu perlu ada dan diternak, lebih-lebih dalam diri orang melayu. apa yang lebih buruk lagi, sifat dengki yang membuak-buak ini sanggup menjuruskan diri ke arah mensyirikkan Allah. sanggup jumpa tok bomoh yang menggunakan jin dan syaitan semata-mata untuk memuaskan hati atas ape yang telah ditetapkan Allah kepada seseorang.
Dalam sunan Ahmad, bab zuhud diriwayatkan bahawa Allah s.w.t berfirman:
"Sungguh menghairankan apa yang kamu lakukan wahai anak Adam! Aku mendapatimu dan kamu menyembah selain Aku, Aku memberi rezeki kepadamu dan kamu berterima kasih selain Aku, Aku memperlihatkan kasih sayangKu kepadamu dengan memberimu nikmat dan kamu memperlihatkan kebencian kepadaKu dengan melakukan maksiat, Aku merasa cukup atasmu dan kamu memerlukanKu, Aku turunkan kebaikan kepadamu dan aku angkat kejelekanmu"(diambil dari buku La Tahzan)


2. Sedarlah kita bahawa rezeki tu datangnya dari Allah. banyak ke sedikit ke, kita perlu bersyukur kerana Allah maha mengetahui dengan setiap apa yang dikurniakannya. cuba kita fikir ya, Dalam situasi 1, kenapa orang yang dengki tu sibuk nak bomohkan pelajar A dan kenapa tak bomohkan untuk diri sendiri untuk mendapat keputusan yang cemerlang. dalam situasi 2 pula, kenapa si pendengki sibuk nak jatuhkan orang tapi tidak membomohkan diri sendiri kasi dia kaya raya tanpa buat bisnes. pelik kan?? Apa yang aku dapat lihat disini, rezeki tu sememangnya datang dari Allah, jin dan syaitan ni dapat mengganggu hidup orang tanpa dapat menyekat rezeki yang telah ditetapkan Allah. cuba kita fikir, kenapa tok bomoh yang mereka jumpa tu pun kais pagi makan pagi je, kenapa tok bomoh tak duduk dekat banglo mewah? hidup hanya harapkan jin je nak dapat makan.

3. Sebagai manusia biasa, kita janganlah percaya perkara syirik semata-mata ingin memuaskan nafsu kita yang sememangnya buas tu. Siapkanlah diri dengan tidak meninggalkan solat dan mengaji al-Quran yang mana boleh menjadi pendinding kita dari sifat hasad dengki dan sihir. Jika rezeki tu dilebihkan Allah, anggaplah itu ujian Allah bagi menduga keimanan kita. janganlanlah kita lupa untuk membayar zakat dan bersedekah atas rezeki yang diturnkan Allah dan jadilah hamba Allah yang bersyukur. wassalam ~N~

No comments: