Thursday, January 27, 2011

Bermusafir & Bersillaturrahim..

Salam

berjalan bermusafirlah melihat keagungan Allah
meninjau menitilah rahsia ciptaan Allah
ziarahilah makam kekasih Allah
kenangilah Rasulullah
bangunkan jiwa jihad Islami
semangat syuhada' Ilahi

marilah bermusafir laksanakan tuntutan jiwa
bermusafir berkelana
luaskan pandangan saujana
bermusafir berkelana, kenallah Tuhan maha Pencipta
Allahu Rabbi 3x

.....hingga akhir



teringat aku lagu nyanyian nada murni ni. memberikan aku kekuatan untuk berjalan-jalan merantau dinegeri di bawah bayu ni. memandangkan aku tak boleh nak balik kampung setiap minggu, aku akan merancang untuk berjalan tengok-tengok Sabah ni.

minggu lepas aku telah bermusafir yang boleh dikirakan jauhlah juga.

Ranau-Kinabatangan-Sandakan-Beluran-Ranau

Jumlah jarak perjalanan untuk 2 1/2 hari = ~800km

Bertolak dari Ranau dengan menaiki kereta yang meter minyaknya tak berfungsi seorang diri terus ke kinabatangan. Jauh tu. walaupun jalan tidak banyak kereta, tapi jalannya tidaklah secantik mana. tu yang agak sukar untuk memecut sebab tidak boleh nak agak keadaan jalan. agak beberapa kali juga lah bawah kereta aku terseret. fuhh. masa perjalan 3jam+. Di kinabatangan tinggal dirumah hanip+jat. lawak tengok rumah diorang. speechless.haha. hospital kinabatangan agak 2/3 kali lah lagi besar dari hosp Ranau. Ranau-Kinabatangan: ~200km

Keesokan harinya, bertolak ke Sandakan. agak lewatlah. terus pergi rumah saudara yang aku tak berapa kenal nak bersillaturrahim. saudara ni ntah macam mana ntah boleh berkait dengan bapa aku. aku pergi jelah sebab dia dah jemput datang rumah dia dari sebelum aku datang Sabah lagi. borak punya borak, tetiba dia mula buka topic yang tak best. topic: terpaksa dirahsiakan. tapi yang paling best adalah makanan dia. dah lama aku tak rasa makanan semenajung, bantai cukup2. semua orang tambah walau tak dijemput.haha
Kinabatangan-Sandakan: 100km.

pastu aku pergilah jalan-jalan dekat bandar Sandakan. berpusing-pusinglah aku menengok tempat menarik yang tak berapa nak menarik sekitar sandakan ni. bandar yang agak lama dan sepertinya majoriti adalah kaum cina. orang kata bandar sandakan ni bestnya seafood. memang banyak seafood tapi nak jumpa yang muslim punya kedai yang sedap hampir tiada. so, kesimpulannya bandar sandakan bagi aku biasa-biasa jer. cuma pemandangan dia yang menarik. sangat-sangat cantik sebab bersebelahan dengan laut.

habis jalan sandakan, kami balik semula ke Kinabatangan. tak sempat nak tengok orang hutan dan monyet probosis yang hanya terdapat di borneo je ni. pergh..balik terus pengsan. esok pagi-pagi lepas sembahyang subuh, borak-borak tetiba si hanip ni ajak pi beluran. aku memang tau yang beluran ni memang famous dengan udangnya. terus start enjin kereta jalan terus. sampai sana, terus pergi pasar nak tengok udang galah. harga udang galah dekat sini dalam rm13-16 sekilo bagi saiz sederhana. yang besar tu dalam rm20+. murah tak? kerang dia pun yang besar gila tu, memang aku tak pernah tengok kat semenanjung lah.tapi kerang ni aku pernah tengok kat pasar di kota kinabalu. belilah kami udang dan kerang. best2..lepas pergi pasar terus balik kinabatangan. Kinabatangan-Beluran: 60km++

Selepas itu, Rehat + tidor balik hilangkan penat. recharge balik tenaga. sebab nak start drive balik semula ke Ranau. waktu tu macam malas betul nak drive memikirkan jarak perjalanan. tapi terpaksalah balik juga memandangkan esoknya kena kerja. walaupun tak pergi tempat menarik, tapi berpuas hati dapat berjalan tengok-tengok tempat orang..

kalau aku dekat sememnajung ni, jangan harap aku nak berjalan sorang-sorang sejauh ni dan plan last minute macam ni..
next trip..tungguuuu..wassalam..

p/s: tiada gambar disisipkan pada entry kali ni..penulis masa ni dalam mood malas bergambar..haha

No comments: