Thursday, January 20, 2011

Terlebih cepat..

Salam

Memandangkan aku sekarang memangku jawatan @ part time clinical, makanya kerja aku sudah tentu setengah hari di wad. Walaupun begitu, aku hanya ikut ward round sahaja. Langsung aku tak pernah isi CP1, CP2, CP3 dll yang merupakan requirement clinical pharmacist..minta maaflah kerajaan, saya busy tak sempat nak buat benda-benda tu sebab banyak lagi department lain aku kena jaga juga.

Ok nak ceritalah pasal satu patient ni. bukan nak ceritakan keaiban tapi jadikan pengajaran. Pagi-pagi lagi aku masuk wad, depan pintu dah nampak patient ni kena intubate, biasanya kalau intubate tu memang tak sedar dirilah sebab patient dah diberi ubat tidur midamorphine tu. masa round untuk patient ni, aku macam tak ambil part sangat, sebab aku memang tak reti bab intensive care, intubate, ventilator ni..jujur memang tak tau macam mana management dia..

so, doktor dah inform DIL (Death in line) untuk patient ni. dah siap bagi kaunseling semua kepada family member, sebab macam dah tiada harapan. Pastu ahli keluarga dah nangis-nangis dah dalam wad sambil berpeluk-pelukan. aku malas nak pandang, silap-silap aku join sekali diorang peluk-peluk sambil nangis.. ;)

Pastu doktor wad aku tu suruh family member bincang tentang sama ada nak cabut ventilator ke tak. pastu tak sampai 10 min, terus family member setuju nak cabut ventilator, bermakna keluarga redha dengan pemergian patient ni.

Tiba-tiba sorang doktor ni datang, dia kata kenapa nak cabut ventilator terlalu awal sebab patient normal malam tadi, masih boleh gerak-gerak. oklah, lepas tu terus tak jadi cabut ventilator, biarkan sementara mungkin masih ada harapan sebab jodoh dan ajal semua dah ditetapkan Allah.

Makanya setelah habis wad round aku pun balik farmasi aku buat kerja aku macam biasalah. Sampai jam 5, macam biasa aku akan berdiri depan punch card untuk mengetik kad aku menandakan masa pulang telah sampai. Berhadapan dengan mesin punch kad, ternampak ada van jenazah yang telah membuka 'boot' vannya untuk mengambil jenazah. oh, aku cakap dalam hati "agaknya patient tadi dah meninggal..Innalillah". aku tengok didepan wad pun sudah ramai orang berkumpul. mungkin betullah sangkaan aku.



Tiba-tiba aku nampak sister wad tu, aku tanyalah dia.." sister2, patient tadi tu dah meninggal ye? ni dah ada kereta jenazah ni..". Sister terus jawab " Eh takdelah, patient tu hidup lagi, belum extubate pun lagi.." aku pun bingung "ait..ni van jenazah siapa pulak?" sister tu pun jawab " Eh entahlah, family mereka kot yang panggil, tapi patient belum meninggal lagi". Tiba-tiba, tak sampai 10 minint, van jenazah tu hidupakn enjin dan terus beredar.

Sah-sah van jenazah tadi dah bersedia nak ambil patient tu sedangkan patient belum meninggal lagi. terlebih cepat lah pulak. Aku taulah dalam Islam sangat menyuruh kita mempercepatkan proses pengurusan jenazah. tapi agak-agaklah, janganlah sediakan van jenazah dulu sebelum patient meninggal. walaupun patient baru meninggal, banyak lagi proses nak kena settle lepas dia meninggal tu. Akhirnya patient tu meniggal pada pukul 10 malam hari yang sama juga. Al-fatihah..mudah-mudahan menjadi pengajaran kepada kita..ada pengajaran tak?

No comments: