Saturday, January 15, 2011

Penantian itu satu penyiksaaan

Salam

Aku sebenarnya sangat-sangat tension kalau nak cerita pasal satu masalah ni yang tak settle-settle lagi lebih dari 3 bulan. Kalau nak cerita dari A-Z memang boleh buat novel sebiji, nak cerita pasal benda ni.. sangat-sangat menguji kesabaran.

Sebenarnya, sepanjang 4 bulan aku dah kat Sabah ni, aku masih lagi tiada kenderaan. cuba bayangkan kalau korang semua ada pada tempat aku. 4 bulan korang merantau kat sini, tiada sedara mara, kawan-kawan yang ada pun jauh dan datang sekangkang kera bawa beg pakaian sahaja untuk bekerja tanpa ada kenderaan..

macam mana nak pergi kerja? macam mana nak beli barang? macam mana nak pergi makan?
macam mana nak pergi airport kalau nak balik?

Kerajaan sedap-sedap je nak pindahkan aku kat tempat yang aku tak minta, tapi bila aku minta benda yang sepatutnya aku 'deserve' (hantar kereta), macam ni diorang buat..Lebih dari 3 bulan aku settlekan masalah penghantaran kereta ni. kawan aku yang lain senang je bila nak hantar kereta, tak payah kusut-kusut macam aku

Ni dari siapa yang nak bayar untuk penghantaran kereta, sampai kereta ni nak parking depan umah ni semua aku settle kan sendiri. Dan yang paling malang setiap peringkat tu ada je masalah dia. dan setiap orang yang terlibat dengan proses penghantaran ni, nak kena marah, nak kena paksa dan nak kena maki baru reti buat kerja. Ni tak kira berapa banyak duit aku habis duk asyik telefon sana, telefon sini.

Macam dah terbuktilah orang cakap "Orang kerja gov ni memang lembap dan banyak birokrasi". Walaupun bukan semua, tapi yang terasa tu tolanglah berubah. Aku pun kerja gov gak, tapi cubalah buktikan yang statement ni tak betul. Susah betul orang yang tak reti bahasa dan buat kerja lembap ni. Macam tak boleh nak fikir kelembapan diorang tu menyusahkan orang lain.

aku bukan nak mendoakan keburukan kepada orang lain. tapi aku cuma harap, kepada orang yang terlibat ni, suatu hari nanti korang kenalah macam mana aku kena sekarang, untuk bagi insaf dan pengajaran.

Tapi Alhamdulillah juga, dengan kebesaran Allah aku masih lagi dapat hidup. walaupun susah, aku berjaya menempuhi 4bulan yang penuh dugaan. Segala puji hanya bagi Allah..

No comments: