Sunday, March 3, 2013

Trip to Hanoi Day 2 - Part 4

Salam

Bersambung daripada part 3

Selepas 'kenyang' makan tengahari, kami terus pergi ke seberang jalan untuk memulakan sesi menaiki sampan. Sampan disini bermakna tiada enjin. Sampan ini memerlukan pendayung untuk mendayung agar sampan itu bergerak (macam cikgu tadika pula). Setiap satu sampan boleh memuatkan maksimum 4 orang termasuk pendayung. Pendayung sampan terdiri daripada lelaki dan perempuan. Nasib baik kami punya pendayung sampan tu lelaki. Tak adalah terasa dayus atau serba salah sangat kerah tenaga perempuan. Tiada ciri-ciri keselamatan diutamakan. Tiada life jacket diberikan kepada penumpang. Tapi jangan risau, sebab sungai tu sebenarnya tak dalam pun. Boleh nampak dasar dan ada je orang kerja tangkap-tangkap ikan kat tepi-tepi sungai tu.

Tam Coc ini juga dikenali sebagai 'Ha Long Bay On Land'. Kerana pemandangan di kawasan ni seolah-olah pemandangan di Ha Long Bay (macamlah dah pernah pergi Ha Long Bay) tapi Tam Coc ni di tengah-tengah darat tapi Ha Long ni di tengah laut. Jadinya pemandangan di Tam Coc ni dikelilingi oleh bukit-bukit batu kapur yang cantik. Sejak mula dari perjalanan lagi kami dah 'excited' tengok pemandangan di kanan dan kiri sungai. Sebenarnya, malam sebelum 'booking' iket pergi sini, kami dah tanya tauke hotel tentang sawah padi di kawasan Tam coc ni tengah musim apa? Dengan yakin dia jawab "paddy now is green". Wow teruja lah kami nak tengok macam dalam gambar kat internet. Sekali bila sampai, nah tiada padi langsung. Baru lepas musim menuai. Satu biji daun padi warna hijau pun tak ada.

Ni gambar sebenar kalau padi tu masak ranum. Sama ada padi tu hijau atau pun kuning. Sumber: google

Nampak tak perempuan tu kayuh pakai kaki. Tengok kanan dan kiri tu, tiada padi langsung.

Semasa perjalanan menyusuri sungai ini,  sampan akan melalui 3 'grotto' iaitu lebih mudah dikenali sebagai gua. Kami melalui 'grotto' ni dengan teruja sekali. Walaupun gelap, tapi tetap nampak stalaktit dan boleh pegang lagi tu dan boleh terkena air yang menitis dari syiling gua. Dan sesekali kena elak dan tunduk sebab ada yang stalaktit yang panjang. Selain itu, boleh juga nampak budaya kehidupan golongan yang tinggal di kawasan berhampiran sungai. Ada yang tengah tangkap ikan, ada yang tengah tanam pokok dan ada yang tengah pasang pukat. Selain itu, kita juga akan nampak binatang sedang bermain di kawasan paya di tebing sungai. Ada itik berenang dan ada juga babi khinzir bajet chomel bercengakarama.

Antara aktiviti yang dijalankan oleh penduduk disini.

Dalam perjalanan nak masuk 'grotto'.

Keruh juga kan air dia.

Buat pengetahuan semua, sungai ni bukanlah satu bulatan. Sungai ini ada penghujungnya. Makanya sampai satu hujung, bot akan patah balik. Jadinya agak lama juga lah kami atas bot tu, hampir 2 jam. Kita yang duduk ni pun boring, bayangkan orang yang mendayung tu hampir 2 jam tu. Kau mampu?!! Kalau aku, komfirm 10 minit je larat. Apa yang menyebabkan mereka ni boleh kayuh lama adalah, mereka mengayuh menggunakan tangan dan kaki. So, bila dia kayuh pakai kaki jangan nak asyik tengok belakang je. Sila tengok depan ye dan hayati pemandangan. Pada perjalanan pulang ni lah bermulanya 'scam' yang akan spoil percutian anda.

Scam 1

Selepas sahaja patah balik, akan ada makcik-makcik yang jual makanan dan minuman atas sampan. Kami punya pakcik pendayung ni terus-terus tuju sorang mak cik ni punya sampan. Macam komplot pula. Tak pun mak cik ni bini dia. Jadinya, kami ni tak kan nak beli benda-benda yang shubahah kehalalannya. Jadi kami belilah buah mangga potong satu paket. Macam yang jual kat tepi jalan dalam bekas ada ais yang boleh letak asam tu. Dia cakap harga USD1. Mahal nak mati. Dalam hati niat sedekah jelah. Sekali dia cakap kesianlah dekat pakcik pendayung tu. Dia bagi air dengan jajan apa tah dekat pak cik tu cakap bayar USD3. Aku pun keluarlah USD5 sebab baru hari kedua mana ada duit kecil lagi. Tulah yang paling kecil. Sekali makcik ni terus bagi biskut oreo 1 paket dekat pakcik pendayung tu sebab nak kasi bundar je duit tu, tak perlu bagi baki. Bayangkan USD5 = RM15 untuk satu paket buah mangga yang harganya RM1 kat Malaysia. Bukan kedekut, tapi cara dia menipu tu tak boleh bla. Ada kawan aku tu lagi teruk, makcik tu suruh bayarkan beer untuk pendayung diorang. Nasib baik kami punya air Ice lemon tea je.

Scam 2

Sejurus sahaja bot mendarat di tempat yang kami naik tadi, baru nak melangkah keluar, pendayung panggil kami semula. Dah lah tak paham apa dia cakap. Yang paham cuma perkataan 'tips" je. Baru terasa menyesal kenapa aku paham maksud perkataan 'tips' tu. Tak cukup-cukup ke kami belikan kau bekalan tadi? RM14 tu. Bukan ko makan pun benda kita bagi tadi. Mesti nanti nak balik rumah bagi balik kat makcik tu dan keuntungan kongsi berdua (berprasangka buruk kejap). Pakcik ni tak nak tau kalau kita bagi sikit. Last skali kawan aku bagi 100000 dong = USD 5 = RM15 lagi. Kami bayar 80 hinggit tau nak datang sini.

Scam 3

Ingatkan dah sampai selesailah semua scam-scam tu. Sekali naik je atas darat kami dikejari oleh jurugambar tak professional yang mengambil gambar kami tanpa meminta kebenaran dan sewaktu kami sibuk menghayati kecantikan alam. Diorang ni sibuk mengekor kami paksa beli gambar yang mereka ambil yang dah siap cuci dan 'laminate'. Saya ulang 'laminate'. Terasa macam artis dikejar paparazi pula. Dah lah curi-curi ambil gambar, then hegeh-hegeh kejar kami minta autograph beli gambar. Kami berkeras juga tak nak beli. Sampai muka makcik dari lima belas sen kepada seposen akhirnya kami beli juga. Hati orang Malaysia kan lembut, pemurah, penyayang, tak sampai hati dan semua sifah mahmudahlah tapi dalam inverted koma.
Oklah kira sedekah je lah. 3 gambar kami bayar dalam 2 dolar je. Kawan aku tu tak ada duit kecil, dia cakap saya ada 5 ringgit je. Tu pun jurugambar tu sambar dan nampak lagi seringgit dalam wallet dia minta juga. Tapi dia kira untung sebab gambar diorang ada lima keping. Tak apalah. rezeki masing-masing.

Selepas 'berjaya' menempuhi scam-scam ni, aktiviti kami seterusnya adalah dengan menaiki basikal pusing kampung. Teruja tiba-tiba sebab dah lama tak naik basikal. Pusing kampung tengok sawah padi atas tanah dan tengok bukit batu kapur dapi tanah pulak. aktiviti ni dia bagi masa dalam 30 minit. Kami jalan 15 minit je dah patah balik. Sebabnya dah penat dan pada masa yang sama basikal tu agak tak selesa. Seat basikal tu teramatlah kecil. Ataupun tut kami yang besar. Entahlah. Jadinya balik jelah tunggu dekat bas. Lagipun dekat area parking bas tu macam ada pasar. Tengok dari luar pasar, kebanyakan orang jual daging 'sikhin', terus tak lalu nak masuk pasar tu.

Maskman bersama basikalnya.
Perjalanan balik mengambil masa lebih kurang 2jam sama macam datang tadi. Kami terus dihantar ke hotel atas permintaan sebab plan malam ni nak  pergi pasar weekend night market tu sebabnya dekat je dengan hotel kami. Lagipun dah berlengas dan lapar nak makan dulu. Bab nak makan apa nanti akan diterangkan dalam ruangan kesimpulan.

Kemudian kami pergi ke pasar malam dekat jalan Hang Dao. Lebih kurang dekat kepala Hoan Kiem Lake. Disebabkan masa kami pergi ni musim sejuk, jadinya kebanyakkan pakaian yang dijual adalah pakaian untuk musim sejuk. Di sini juga boleh didapati 'Fridge Magnet (FM)' yang sangat murah dan pelbagai cenderahati yang lain. Aku dapat FM bentuk sepasang orang vietnam dengan pakaian tradisi mereka dan pelbagai warna dengan harga ~RM1 je. T-shirt I love Hanoi pun pun boleh beli dekat area ni.

Yang merah tu adalah tempat pasar malam weekend dan yang biru tu tempat nak beli bag. Sila tekan pada gambar untuk dapatkan gambar yang jelas.

Sebenarnya kedai di Hanoi ni telah disusun mengikut jalan. Maknanya kalau nak beli beg ada area yang jual beg je, kalau nak beli kain ada area yang jual kain je, so pepandailah cari sendiri kat mana area-area barang yang nak dicari. Kami jalan-jalan area Hoan Kim Lake je. dan disebelah kiri Hoan Kim Lake ni banyak kedai jual Beg yang murah-murah. Lagi-lagi jenis bag pack. Kalau yang berjenama tu tak original tapi best quality tu boleh dapat dalam USD10 je dan kalau original boleh dapat dalam harga USD 30 je. Sebelum aku datang Vietnam ni ada gak survey dekat Uptown tu, bagpack ni yang tak ori pun diorang dah jual RM120 paling murah. So, jangan lupa beli bag dekat sini. Nak bawa balik jual pun boleh.

Panjang sangat pulak dah entry kali ni..kita bersabunglah pula..

1 comment:

PM said...

same situation happened to us when we went to this place. They chasing us like hell. kira menyumpah 44 kali la jugak. hehe