Wednesday, January 30, 2013

Trip to Hanoi Part 1

Salam

Peta vietnam. Nampak tak kat mana Hanoi?


Trip ke Vietnam merupakan antara trip yang diidamkan. Kenapa Hanoi? Mula-mula cuma terfikir nak pergi area Saigon je tapi sejak menonton Rasa Halal Antarabangsa Vietnam suatu masa dahulu yang dihostkan oleh Heliza AF berkenaan Hanoi, terus jatuh hati dan tanamkan azam nak pergi Hanoi.

Hanoi ni terletak di utara Vietnam. Negara Vietnam ni memanjang. Aku rasa kalo ditengok secara mata kasar, panjang Hanoi ni macam dari JB sampai Bangkok. Sebab aku ada tanya owner hotel yang aku duduk, dia cakap kalau naik bas dari Hanoi ke Ho Chin Minh City (Saigon) boleh cecah 40 jam termasuk berhenti rehat semua. Larat? confirm sampai terus parkinson.

Hanoi merupakan ibu negara Vietnam. Jika naik flight, lebih kurang 3jam lebih. Lama tu. Mengalami 4 musim dalam setahun dan waktu aku pergi baru-baru ni, waktu musim sejuk dalam 16c. Penerbangan aku ditaja oleh AirAsia. Tetapi menaja separuh je. Sebab tiket flight aku booking sangat murah dalam rm192 pergi dan balik. Memang berbaloi-baloi.

Disebabkan Hanoi ni mengalami 4 musim, ada orang cakap, jika nak dibandingkan dengan Saigon, orang Hanoi ni banyak yang lawa-lawa. Tapi berdasarkan pemerhatian sendiri memang benarlah kenyataan tu. Kulit licin-licin dan jika nak bayangkan juga, macam orang cina tapi mata bulat. Kalah Korea (Gatal jap) Lepas tu majoriti kenderaan di sini adalah motosikal dan memakai topi keledar sewaktu membawa motor adalah macam optional. Semua topi keledar adalah yang halfhelmet (helmet kura-kura) then funky pulak tu. Boleh je keluarkan sanggul kat belakang topi keledar. Tiada full face helmet, tiada visor.
Ni contoh helmet. Jual di kaki lima je.(Sumber: di sini)

Dari segi persekitaran, udara di Hanoi memang agak kotorlah. Boleh dikatakan disepanjang perjalanan, memang ada je construction. Negara ni memang sedang membangun. Baru nak maju. Jika di bahagian Old Quarter Hanoi ni, bangunan dia kurus-kurus macam orang dia juga (serius, tak jumpa orang gempal kat sana). Bangunan dia pula agak rapat-rapat dan kebanyakkannya ada beranda.

contoh gambar rumah dan bangunan di Hanoi. (sumber: di sini)

Antara tempat menarik jika anda berada di Hanoi yang boleh dilawati (nak tau detail sila guna Mr Google):
1) Bandar Hanoi-selain shopping, banyak juga muzium dan pagoda yang boleh dilawati
2) Ha Long Bay-merupakan 7 worders of nature
3) Hua Lu Tam Coc
4) Pagoda Perfume 
5) Sapa dll

Untuk ikuti kisah travelog aku ke Hanoi.. TUNGGU!!

bersambung...

4 comments:

Unknown said...

salam, nak tanya kalau duit kita dengan duit dieorang kat sana, nilai duit sapa tinggi lagi? contoh lah kita pergi sana 5hr 4mlm, at least bajet dalam tgn nak kena ada berapa?

hazwanali said...

Best formula rm3=$1=20000dong..barang2 dekat sana agak murah..cuma makan kat restoran halal tu agak mahalh..nk agak bawa duit tu kena ikut cara shoping..kalo saya bawa 1k tu byk lebih..sbb xbyk shoping..

Anonymous said...

Klu nk pegi ada lagi tak kawan2 nk pg...ingat nk joint...pm sy

hazwanali said...

@anonymous: lawak ah.. nk pm dari roh ke roh ke?