Friday, November 14, 2008

Haji Muda..

salam..



"Haji dan umrah sebaik-baiknya mampu merobek keegoaan, membina tsunami keinsafan dan menghampar perjalanan insan meniti renjisan kedamaian". Ridzwan Bakar


Alhamdulillah...segala puji bagi Allah sebab diberi kesempatan untuk membaca buku yang bertajuk 'haji muda'.hasil pengalaman menunaikan haji membolehkan saudara Ridzwan Bakar menulis buku ini untuk dikongsi bersama..buku travelog yang bercorak santai seperti ni mula menarik minat aku dan mungkin orang lain diluar sana..

Buku ini menyelitkan banyak pengajaran disebalik setiap pengalaman. dibahagikan kepada 4 topic besar dan diikuti dengan beberapa subtopic bagi setiap bab. bermula dengan pengalaman sebelum berangkat,berada di Madinah munawwarah, cabaran di Mekah serta haji dan cabaran pascahaji.

Haji muda ini menceritakan bagaimana penulis terpaksa berkorban meninggalkan anak-anak yang masih kecil untuk mencari redha Allah. Antara yang paling menarik perhatian aku tentang mengapa perlu bertaubat. perkataan yang paling membuatkan aku tersentak adalah 'Adakah amalan aku sejak baligh diterima Allah?' Astagfirullah..

Buku ini sesuai untuk orang macam aku sebab pengalaman penulis yang kurang pengalaman sewaktu pergi haji menarik minat kita agar mengutip ilmu semaksimum mungkin sebelum menunaikan haji. selain itu, ape yang penting sewaktu berada di tanah haram ialah berfikiran positif dan menjadikan Allah sahaja sebagai tempat bergantung.

Tips-tips yang diberikan sangat bermanfaat diselitkan bermula dari bagaimana hendak mendaftar haji, kenapa perlu pergi haji sewaktu muda dan tips bagaimana handak istiqamah ada dalam buku ni. Tips paling menarik adalah tips mencium hajarul aswad menggunakan formula RIDZ(iaitu relaks dan istiqamah dalam zero dan mungkin juga berdasarkan nama penulis).

Buku ni mempunyai 180 muka surat dengan harga berpatutan rm19.Aku sarankan kepada semua untuk baca buku ni lebih-lebih lagi orang muda. Haji rukun Islam kelima, Haji bukan untuk orang tua, haji untuk orang berkemampuan tak kira muda atau tua. aku sarankan diri aku dan orang lain supaya menanamkan keazaman untuk membuat haji dari sekarang.InsyaAllah~N~

No comments: