Sunday, March 31, 2013

Trip to Hanoi Day 3 - Part 6

Salam

Bersambung kita daripada part 5

Selepas makan tengah hari di Restoran Nisa, rancangan kami untuk untuk meneruskan pusing-pusing bandar Hanoi disamping membeli barangan cenderahati yang tak cukup-cukup tu. Kawan aku ni tak habis lagi nak beli backpack yang diidamkan.  Aku dah fullstop. Beli satu yang 20L malam tadi tu dah cukup puaskan hati sebab sangat murah. Nak beli-banyak-banyak pun tak tau nak buat apa. Dari restoran Nisa tu nampak macam senang je nak sampai area Hoan Kim Lake, tapi sebenarnya susah ataupun kami ni tak berapa pandai tengok peta. Banyak kali jugalah bertanya dengan orang tepi jalan untuk sampaikan ke arah tasik tu.

Sambil-sambil jalan di kawasan kedai, tiba-tiba depan satu kawasan kedai ni ramai gila orang berkerumun. Aku pun menjengah (bombastik ayat aku guna) mencari punca kenapa ramai manusia disini. Sekali pandang-pandang nampak kaunter water puppet. Wah secara tak sengaja menjumpai kaunter tiket ni. Rupa-rupanya manusia seramai-ramai alam ni nak masuk hall untuk pertunjukkan puppet yang dah nak mula masa tu. Terus kami pergi beli tiket water puppet. Dalam rancangan nak tengok waktu petang, tapi semua tiket habis. Yang ada cuma tiket untuk pertunjukkan terakhir, pukul 915pm. Bantailah daripada tak tengok langsung. Harga tiket yang ditawarkan adalah 60000dong dan 100000dong. Mestilah kami ambil yang paling murahkan 60000dong = RM9.

Selesai beli tiket kami sambung lagi jalan ke Dong Xuan Market. Asalnya malas dah nak jalan, nak naik beca je. Sekali tengok harga beca pun boleh tahan pada masa yang sama seat kecil. Tak muat nak sumbat 2 orang kami ni yang saiz punggung sebesar zarah ni. Akhirnya jalan kaki jelah sambil tengok-tengok kedai. Jauh juga sebenarnya jalan kaki. Tapi nak sedapkan hati, anggap jelah itu salah satu usaha pembakaran kalori dan lemak degil ni. Kalu nak tau, di mana letaknya pasar Dong Xuan ni, korang jalan je tapak pasar malam tu, jalan terus je sampai hujung. Sampai nampak syurga. Tipu..haha.. Sampailah nampak satu bangunan sebiji yang bukan macam bangunan rumah kedai.

Tujuan ke sini sebenarnya nak tau apa ada dekat sini. Pasar ni kalau mak-mak, diorang sukalah pergi. Pasar ni sebenarnya macam pasar borong. Bahagian luar dia banyak orang jual makanan contohnya kacang-kacang, jeruk, gula-gula dan kerepek.  Pasar ni 2 tingkat, tingkat satu tak sempat nak jelajah. Terus-terus nak pergi tingkat 2. Konon-kononnya nak cari kain untuk mak-mak. Anak soleh katakan walaupun buta corak cantik. Mata lelaki ni kalau tengok baju corak-corak macam kain potong ni mesti tak cantik. Tak percaya siapa yang dah kahwin tu, cuba suruh suami korang belikan kain pasang untuk baju kurung tu tanpa korang ikut. Mesti tak memenuhi 9 nafsu perempuan tu. Kalau cakap cantik tu mesti tak ikhlas. Haha.

Macam padang besar kan

Kedai kain atas ni kebanyakkannya bukan selera orang Malaysia. Lagi pun sini Hanoi bukannya Ho Chin Minh City yang jadi syurga beli belah orang Malaysia tu (Macam lah aku penah pergi HCM). Kain-kain yang dijual banyak yang warna plain untuk buat kameja, blazer, dan sebagainya. Cuma dekat satu celah tu ada tiga kedai jual kain potong yang macam cotton. Kat sinilah kedai kain selera orang Malaysia. Kat celah ni jugalah kami jumpa ramai orang Malaysia. Siap ada satu kedai tu dia senaraikan pelanggan-pelanggan dia dari Malaysia. Semangat sungguh. Alang-alang dah sampai tu aku beli jelah untuk mak aku. Tu pun sebab jumpa geng-geng mak cik ni datang shopping dekat sini. Kitorang panggil geng 'Narimah' sempena nama sorang mak cik ni paling ramah. 3 orang makcik ni sebenarnya lecturer dan ada yang dah bercucu. Yang kagumnya, mereka ni geng yang setiap tahun akan pergi travel dan jadi mak dara kejap.

So, geng Narimah nilah yang tolong pilihkan kain. Geng ni shopping tak hengat dunia almaklumlah duit banyak. Lagipun diorang beli luggage AirAsia 30kg sorang. Ko mampu!. Kami beli 30 kg 4 orang, tu pun semua orang lenggang tak bawa beg masa naik flight tu. Dia kata kat bandar Hanoi ni ada satu kawasan jual kain je tapi kain dekat situ semua mahal. Dekat Dong Xuan ni yang paling murah. Wallahualam. Kemudian kami turun bawah dekat kawasan jual makanan. Ada orang bagitau geng Narimah tu suruh beli kerepek nangka sebab kerepek tu sedap dan dibuat ditempat yang bersih. Dan yang paling penting ada tanda Halal. Habis diborong Narimah kerepek nangka, siap belanja kami makan satu bungkus lagi. Kami pun belilah sikit dengan harga 43000dong sepeket.

Lepas shopping sikit-sikit, hari pun dah petang. Kami balik hotel dulu rehat-rehat sebelum meneruskan perjalanan pada waktu malam. Lepas maghrib kami bercadang untuk pergi makan di restoran yang dicadangkan oleh geng Narimah. Kami suruh tauke hotel telefonkan teksi dan bawa kami ke Lion city cafe & restaurant. Nanti aku cerita pasal restoran ni. Restoran ni dalam kawasan hotel. Pemilik dia orang Singapura dan boleh cakap melayu. Lepas tu kami terus ambil teksi pergi Water Puppet. Sekali bila dah panggil teksi baru pemilik hotel tu bagitau yang water puppet tu tak jauh dari hotel dia. Lantaklah naik je teksi, lagipun dah penat dah jalan siang tadi.

Hoan Kim Lake pada waktu pagi

Sampai di kawasan Water puppet tu, waktu tayangan lambat lagi. Jadinya kami jalan-jalan sekitar situ. Dan sampai waktunya, kami masuklah ke dalam hall tersebut. Tempat duduk kami adalah huruf R. Sekali masuk dapat tempat duduk paling 1st. Untung kami beli tiket murah sebab dapat seat 1st tapi dari belakang. Haha. Nasib baik masih jelas juga. Water Puppet ni agak menarik jugalah walapun sepanjang penceritaan dia adalah dalam bahasa Vietnam. Tapi bila bahagian-bahagian penting tu, kat tepi tu ada TV yang ada translation  dalam english. Penat jugalah mata aku nk fokus kat TV tu. Seat 1st katanya.

Disebabkan aku ni alahan dengan keadaan malap dan kurang pergerakan ni, jadinya adalah juga part-part tu yang aku ter..tak tengok sebab ter..tidur. Walaupun tengok secara lompang-lompang, tapi aku tetap suka sebab sound sistem dia jelas dan pergerakan puppet tu agak menarik. Boleh amik gambar lagi pakai kamera handphone. Last sekali masa pertunjukkan ni, semua yang terlibat dengan pertunjukan ni akan keluar dari belakang dan semua orang akan tepuk dengan gemuruh sekali (ayat karangan darjah 6). Berakhirlah Rm9 kami tapi berbaloilah.

Belah kiri tu perempun tukang nyanyi dan main alat muzik dan kat atas kepala dia tu ada tv yang ada translation

Waktu ni dah habis, semua staff dah keluar

Lepas sahaja tengok ni, waktu tu pun dah agak lewat malam. Kami meneruskan excercise kaki kami dengan menapak balik hotel. Sambil nak balik hotel tu, lalu lagi dekat weekend night market. Bukan boleh lalu tempat macam ni, ada je tangan laju nak beli barang. Lagipun, malam ni malam terakhir kami disini, jadinya kasi perabis lah dong tu, kat Malaysia takut money changer tak nak terima pulak.

Kapal terbang dari Hanoi ke Kuala Lumpur hanya  ada satu je sehari iaitu pukul 9 pagi. Jadinya Uncle Tony ni saja je nak suruh kami rugi bayar duit hotel sebab dah sah-sahlah esok pagi pukul 6 pagi dah kena gerak dari hotel. Jadinya rugi satu hari kami. Malam tu, kami settlekan semua hutang dengan tauke hotel ni. Almaklumlah dari teksi datang, duduk hotel 3 malam dan trip yang kami ambil semuanya hutang lagi. Percaya sangat diorang ni kat pelancong. Kalau hotel Malaysia, bukan saja minta bayar semua dulu siap minta deposit lagi. Punyalah tak percaya kat orang, tapi memang tak boleh percaya pun dengan orang kita sendiri. Jadinya saki baki duit dong yang ada digunakan untuk  bayar hotel dan mana tak cukup, kami top up pakai USD. Settle Jadinya pagi esok kami tak nak renyah-renyah, siap-siap terus belah.

Jadinya seawal pagi dah gigih bangun. Bilik kami 4 orang tapi 1 toilet. Ala kadar jelah mandi sorang sikit. Terus siap dan ucap babai kat Mr Duan diatas kebaikan beliau. Airport transfer ni kami bayar siap-siap dengan Mr Duan USD15  malam tadi. Harga untuk Airport transfer dan airport pickup ni lain-lain. Baik confirmkan siap-siap dari awal. Sebab masa di airport, jumpa semula geng Narimah ni, diorang cakap diorang bayar USD50 untuk dua-dua trip. Tapi diorang banyak duit. Kami punya baru USD33 return. Nasib koranglah. Satu perkara yang aku belajar dari mereka ni, rezeki Allah yang diberi baik sebarkan sama rata. Maknanya kalau 5 kedai jual barang yang sama dan harga yang sama, jadinya belilah sikit sikit di setiap kedai. Biar semua merasa duit kita.

Sekian sahaja cerita perjalanan kami ke bumi Hanoi. Jika ada yang mengguris hati harap dimaafkan. Sekian Wassalam

Anonymous said...

nak tanya.. hotel dia ok tak?
kami nak pergi bulan 5..
kalau nak pergi tam coc sahaja boleh tak?
hari kedua kalau nak pergi ha long bay a day trip sempat tak balik?

hazwanali said...

Hotel ok tp x grand sgt.service bagus sesuai dgn harga budget dia.tp xsesuai dtg dgn family sbb xde lift.blh je kalau nk pi tam coc je..nk pergi trip mana2 ikut suka kita je.blh pilih kat sana. Daytrip ha long bay mmg ada,ramai je org buat tp agak memenatknlah. Kos <$30 utk daytrip ha long bay.

Teratai Sari said...

kalau time dah sampai sana baru tempah boleh tak trip ni?

hazwanali said...

Boleh..lagi murah drpd book online.mlm sblm nk pergi tu pn blh decide.jalan2 area bandar hanoi tu banyak travel agent..blh survey..

PutriMaryam said...

Part kain tu aku setuju.... Part geng narimah tu kelakar je.... Hehe