Saturday, July 2, 2011

Kualiti Filem

Salam

Aku ni sekarang nak memberikan sedikit komen tentang dunia perfileman negara kita. Bila cerita pasal filem ni memang sedih tengok kualiti yang cuba ditonjolkan oleh syarikat perfileman negara kita. Tema cerita semua stereotaip yang boring, tiada pengajaran yang dapat diambil dan cerita yang menghampakan. Cerita-cerita hantu yang seram, kisah cinta yang mengarut dan kisah gangster yang merosakkan fikiran antara tema-tema yang asyik-asyik diulang-ulang oleh filem negara kita ini.

Negara jiran kita, seperti Indonesia yang terkenal dengan cerita sinetron 24/7 pun, masih banyak filem-filem yang berkualiti dapat mereka hasilkan. Tulah sebabnya aku lebih gemar menonton filem Indonesia yang banyak pengajarannya. Buat masa sekarang ni aku masih belum jumpa satu filem Malaysia yang benar-benar memberikan kepuasan selepas menonton. Cukup sedih. Kalau nak buat cerita cinta pun tak jadi masalah, tapi cuba buat cerita cinta yang berlandaskan syariah seperti yang cuba ditonjolkan oleh Habiburrahman dalam semua novel yang telah dijadikan filem.

Jom kita jelajah cerita dari negara lain yang pernah aku tengok yang bagi aku mempunyai kualiti tersendiri:

INDONESIA

1) Emak Ingin Naik Haji


2) Ketika Cinta Bertasbih


3) Dalam Mihrab Cinta


4) Ayat-ayat Cinta


5) Laskar Pelangi


6) Perempuan Berkalung Serban


7) Sang Murabbi


8) Kun Fayakun


HINDUSTAN

1) Taare Zameen Par


2) Kabhi Kushi Kabhi Gam


IRAN

1) Children of Heaven


FRANCE

1) Le Grand Voyage


Nak komen setiap satu cerita memang aku malas. makanya siapa yang berminat nak tau lebih lanjut, adalah lebih baik untuk google ataupun paling senang tengok 'trailer' di youtube. tapi kalau tengok di youtube biasanya tak berapa puas. kalau susah nak dapat vcd original, bolehlah download di internet. Dan sesiapa yang mempunyai cerita yang seangkatan dengan cerita macam yang aku listkan di atas, tolonglah bagi cadangan. Sekian ~N~


No comments: