Saturday, September 18, 2010

Musafir di bumi Sabah

Salam

pukul 7 pagi aku dah bersiap-siap untuk ke KLIA. Perasaan: tak ada perasaan. Nak kata Sedih tak sedih, nak kata gembira tak gembira. flight pukul 920am. lepas settle semuanya, aku dengan gagahnya check in. walaupun pernah beberapa kali naik flight, tapi kali ni berbeza kerana semuanya bersendiri. rakan-rakan lain semuanya telah bertolak bersama geng masing-masing menggunakan flight awal pagi. aku yang paling lambat.

ketika kapal terbang nak mendarat, dapatlah dilihat pemandangan yang teramatlah cantik dari kapal tebang keadaan pulau dan laut di kota kinabalu. Subhanallah. Setelah sampai di airport, teruslah mengambil teksi ke rumah persekutauan yang jaraknya lebih kurang 3km. Tambangnya: RM25. fuh terbaik

dengan bagasi yang besar-besar itu, aku terus membawanya dan melaporkan diri di JKN Sabah. mereka masih belum menetapkan tempat untuk kami lagi. pada waktu itulah mereka berbincang untuk memberikan penempatan. Dengan kuasa veto mereka, tanpa mendengar pujuk rayu sesiapa pun, aku seorang diri telah diarahkan berkhidmat di hospital ranau. Redha je. lagi pun situ dekat dengan gunung kinabalu. Ada yang dapat hospital kinabatangan, sipitang, kudat, dan beufort.

Hampir pukul 5 baru semua urusan selesai. memandangkan esok cuti (16/9-hari 1 malaysia), kami pun menetap di KK selama 2 malam. dan semua bersetuju untuk pergi ke hospital masing-masing pada hari jumaat pagi. di KK kami tinggal di hotel Tabung Haji berdekatan dengan rumah persekutuan. Walaupun tak sehebat hotel 5 bintang, tapi aku sangat puas hati. bilik besar, staf baik dan yang paling penting murah. recommended by Hazwan.

Seharian kami berjalan-jalan di kawasan KK. sebenarnya semua orang nak tak nak je jalan-jalan. memandangkan semua resah memikirkan keadaan hospital, di mana nak duduk, macam mane nak bergerak memandangkan semua tiada kenderaan. tapi buat-buat gembira je. semua paham perasaan masing-masing. tapi macam mana keadaan pun, kita harus tempuh untuk terus hidup.

Ikuti kisah seterusnya dalam episod 2, perjalananku ke Ranau.~N~