Monday, May 18, 2009

Nyamuk pilih kasih

“Wan cepat Wan, cari kain..tutup periuk-periuk, pinggan mangkuk semua..” arah mak.

“Dah dekat ke mak?? Alah..orang fogging ni dah dekat baru nak bagitau” sahut aku.

“Dah kat umah sebelah, cepat sikit keluar..bawak budak-budak ni” tegas mak lagi.

Macam nilah keadaannya ─ huru-hara dalam umah aku bila pejabat kesihatan datang untuk mengasap (fogging) untuk membunuh nyamuk aedes. Biasanya bila dah ada satu atau dua orang jiran rumah aku kene denggi, maka keraplah umah aku kene ‘fogging’. Kadang-kadang tu sampai dua atau tiga hari berturut-turut. Lagi-lagi rumah teres macam aku ni, hanya tembok batu sebagai pemisah antara setiap satu rumah.

Kebiasaannya orang ‘fogging’ ni datang waktu petang, dekat-dekat nak maghriblah. Ada banyak jenis ubat @ bahan kimia yang digunakan untuk bunuh nyamuk aedes ni. Kadang-kadang tu guna asap yang tebal dan busuk, ada juga yang macam air takde asap atau ada yang sembur dari atas lori sambil memecut. Tapi apa bahan kimia yang digunakan aku pun tak tau. Yang asap tebal tu paling aku tak gemar, sebab biasanya lambat benar dia nak mengosongkan umah aku ditambah dengan baunya agak pekat maung dan dengan berminyak. Jenuhlah kami nak kene mengemop lantai satu umah.

Bila ‘fogging’ ni, makanya ramailah jiran-jiran ni keluar rumah sambil menunggu asap ‘fogging’ ni mengosongkan umah. Aku pun ‘join’ sekali. Bila dah ramai-ramai kat luar tu, takkanlah nak duduk diam, mestilah borak-borak. Adalah salah sorang jiran aku ni meluahkan perasaan tak puas hatinya:

“Apelah diorang ni, patutnya kalau nak fogging tu tanyalah dulu, kalau kita bagi masuk, barulah masuk rumah kita. Ni tak, main masuk je. Tengok rumah kita kene fogging, yang takde orang dalam rumah ni takde pulak dia fogging, sembur kat luar je. Patutnya rumah kita pun fogging kat luar pun jadilah. Ni menyusahakan orang je”

Aku hanya mampu tersenyum. Senyum tanda puas hati sebenarnya. Sebab ada sesetengah jiran aku ni biasanya bila dengar orang ‘fogging’ je, terus kunci umah, amik kunci kereta terus je keluar pergi mane tah. Tapi mungkin kali ni dia tidak sempat nak lari.

Sebab apa aku puas? Wahai jiran-jiranku dan jiran orang lain atau sesiapa yang bergelar jiran, sedarlah anda semua bahawa nyamuk aedes itu tidak pernah pilih bulu atau pilih kasih. Nyamuk dalam rumah anda semua tu hanya gigit tuan rumah dia je ke? Dia pandai terbang hanya dalam rumah anda je ke? Matikah nyamuk tu bila melepasi sempadan rumah? Kalau nyamuk dari rumah anda gigit anak jiran anda, anak anda ke kene denggi? Kalau nyamuk ni Allah bagi akal aku tak kesah tapi masalahnya siapa yang ada akal sekarang ni?



Wahai manusia yang bergelar jiran, sedarlah kenapa rumah kita di’fogging’? Pejabat kesihatan tu ‘fogging’ untuk membunuh nyamuk dalam rumah anda. Bukannya dengan fogging rumah anda, nyamuk rumah dia yang 10 km tu pula yang mati. Nyamuk aedes tu boleh bawa kepada penyakit denggi. Denggi boleh membawa maut. Jangan dah sampai kene batang hidung sendiri baru nak tergadah. Pejabat kesihatan tu ada ke minta bayaran atau duit kopi lepas fogging tu? Percuma kan? Apa yang susah sangat? Buka pintu umah je kan. Bila dah kene denggi hospital kerajaan juga tu dia pergi. Awal-awal dulu duk maki orang kerajaan buat ‘fogging’ pastu dengan muka tak malu bila dah kene denggi nak masuk hospital kerajaan. Malulah sikit.

Kalau terasa tak sayang anak atau diri sendiri dan merelakan untuk kene denggi, ingatlah jiran anda yang masih sayang diri mereka dan anak-anak mereka. Lagi satu, dahlah tak nak buka rumah waktu ‘fogging’ lepas tu rumah sendiri jadi depot 10 salasilah keluarga nyamuk membiak. Waktu orang suruh gotong-royong menghapuskan tempat pembiakan aedes, janganlah kita duduk terkepuk dalam rumah sambil membuta ataupun tengok tv. Wallahua’alam.

p/s: pasang ubat nyamuk waktu tidur. Tak pun pakai kelambu..

7 comments:

Anonymous said...

видео курских студентов http://free-3x.com/ смотреть в онлайне брат трахнул молоденькую сестру free-3x.com/ малолетняя пися [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]

Anonymous said...

miley cyrus nude [url=http://crystal-liu.com/forums/index.php?showuser=1113]miley cyrus nude[/url] miley cyrus sex tape [url=http://forum.ondertitel.com/index.php?showuser=74503]miley cyrus sex tape[/url] miley cyrus nude [url=http://stabilo.forumsunlimited.com/index.php?showuser=799]miley cyrus nude[/url] miley cyrus nude [url=http://ragga-jungle.com/user/15036-vebsterd]miley cyrus nude[/url] kim kardashian nude [url=http://forums.quark.com/members/vebsterd.aspx]kim kardashian nude[/url]

Anonymous said...

Wacker, mir scheint es die prächtige Idee levitra vs viagra side effects cialis 20mg [url=http//t7-isis.org]levitra[/url]

Anonymous said...

miley cyrus nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/mileycyrus]miley cyrus nude[/url] paris hilton nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/parishilt]paris hilton nude[/url] kim kardashian nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/kimkardashian45]kim kardashian nude[/url] kim kardashian nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/celebst]kim kardashian nude[/url]

Anonymous said...

Pienso que no existe. [url=http://csalamanca.com/category/viagra/ ]comprar viagra en madrid [/url] Entre nosotros hablando, le recomiendo buscar en google.com comprar viagra contrareembolso

Anonymous said...

врач ебёт пациентку
секретарша трах скачать
best porno video
фото порно секс домработницы
бесплатно фото видео эротика

Anonymous said...

It is a valuable phrase