Saturday, July 12, 2008

Innalillah

"Setiap yang bernyawa pasti akn mati"...ini lah perkataan motivasi yang patut dijadikan pengajaran..mggu lepas atuk baru je meninggal(Sabtu,5 Julai 2008,6.45 am)..dah seminggu masih lagi teringat2 lagi kat atuk..so, cuba pikir benda lain kalo teringat kat atuk sbb nk elak perasaan sedih..perasaan sedih mayb datang sebab dah 22 thn hidup ngan atuk..walaupun atuk sakit tp atuk ttp ingat kat aku..
sehari sebelum atuk meninggal dapatlah aku menabur bakti kat atuk buat kali terakhir..
balik je praktikal hari kamis tu..terus siap2 pegi umah mak long sbb org telefon cakap atuk sakit..sampai je terus rase macam sedih sangat sbb atuk nampak macam lemah sangat..tp dia punya ingatan masih kuat..dia masih ingat name anak2 dia n cucu2 yg rapat dgn dia..mase dtg tgk atuk hari isnin sblm tu tak delah lemah macam ni..tp kali ni dapat rase lain macam..
malam tu tika (kakak) ajak balik umah..tp rase macam tak sedap hati..pikir2 punye pikir so, decide lah nk tidur je umah mak long..mayb Allah masih nak bg aku kesempatan tuk same2 atuk..so, tidurlah kat sblh atuk..tidur lambat gak dalam kul 1 am..dalam kul 3.30pg atuk panggil..cakap dia takleh tido..so temankanlah n picit2 sikit2..pastu tidur balik..dalam kul 4.15 dia kejutkan lg..cakap dia nak mandi..so bawaklah dia gi mandi(naik wheelchair)..dah sampai bilik air dia cakap dia nak mandi sendiri..so,biarkanlah dia mandi..then dia kata nak amik air sembahyg..pastu macam tak sampai kat paip tu..aku tolong dia amikkan air sembahyg..
dah siap mandi waktu tu baru pukul 5..atuk cakap dia nk duduk..nk tunggu waktu sembahyg subuh..so aku temankanlah je dia..waktu tu nampak atuk macam dah segar sikit..tiba2 air smayg dia terbatal..so, amiklah balik wuduk dia..yg aku terkejut dia cakap dia blh jalan..so dia jalanlah sendiri n aku ikut kat blkang sampai bilik air..dia amik air smayg then tibe kat bilik air dia panggil cakap dia dah tak leh jalan..cepat2lah aku pegang dia takut dia jatuh n amik wheelchair..dah nk 1/2jam gak lah atuk amik smayg kali ke-2 tu..dah settle tu, atuk sembahyg lah subuh..dah tgk semua dh settle aku pun dalam kul 6 tu baliklah umh sbb tgk atuk pun macam dah segar sikit..lgpun tika keje n hari tu (jumaat) hari akhir aku praktikal..takkanlah tak nak gi pulak walaupun berat hati sbnrnye nk pegi..malam tu aku tidur tak sampai 3 jam tp aku puas dapat jaga atuk..
seperti biase aku gi lah keje ari tu..tp ari ni balk lambat sikit..dalam kul 6..sampai umah dah nk kul 7..pastu tiba2 mak tepon cakap atuk dah tenat..ape lg aku siap2 terus je gi umah mak long..org semua bace yasin ptg tu..ramai lah waktu tu kat situ..semua dik bradik mak ade kat situ..tgk atuk makin tak bermaya..disebabkan terlalu penat n kurang tido..dlm kul 11 mlm aku dh tertido dah kat umah mak long..dalam kul 230 pg tu (sabtu) sepupu kejutkan aku..cakap atuk suruh bacakan yasin..terus je semua org bgn bacakan Yasin..pada mase yg same,atuk pun ikut gak baca yasin..walaupun sebutan tak berapa jelas tp dgrkn bunyinye mmg dia tgh ikut baca skali..badan atuk makin lemah...pastu atuk suruh turunkan semua gambar dalm bilik tempat dia baraing tu..maybe dia dah dpt tau dia nk menemui Illahi..then dia asyik mintak air je..so, tanda2 dah makin jelas..sebak dihati dah tak terkawal..pakcik2 semua ajr atuk kalimah suci..satu persatu badan atuk makin lemah...sampai waktu subuh yg dingin..ramai keluar dr bilik utk sembhyg subuh..tp atuk tetap diajar dengan kalimah suci..lepas je solat subuh aku terus je masuk bilik tgk atuk..keadaan semakin teruk..sampai lah aku tgk nafas atuk semakin perlahan..tp lidah atuk tetap bergerak sambil menyebut kalimah Allah...dan akhirnya Allah tetap lebih sayangkan nye...tp Alahmdulillah atuk pergi dengan keadaan aman..semua anak ade kat sisinye waktu ajalnye..aku pun dapat tgk betapa sakitnye apabila rohnye terisah dari jasad..atuk selamat dikafan, dimandi n disembahygkan di surau sek 6 shah alam dan dikebumikan disebelah kubur wan(nenek) di tanah perkuburan kg batu laut,banting..terima kasih kepada semua yg terlibat menguruskan jenazah atuk..sesungguhnya dari Allah kita dijadikan dan kepadanyelah kita di kembalikan..

Al-Fatihah ke atas ruh Allahyarham hj Ahmad bin hj Rusin..moga Allah mencucuri keatas ruhnya..

No comments: