Saturday, March 26, 2011

Medan part 2

Pemandangan tasik toba dari hotel

Salam

bersambung kita dalam program penceritaan jalan-jalan rehatkan otak ke Medan. Seawal pagi pukul 730 kami sudah check out dari hotel n breakfast di situ juga. terus kami mengejar bot yang pertama ke pulau Samosir.

Tu dia bot yang nak bawa kami ke pulau Samosir

Pulau Samosir merupakan pulau yang terdapat di tasik toba. Disinilah tempat sejarah pemerintahan kaum Batak. Pulau samosir ni luasnya lagi besar daripada Singapura. bayangkanlah betapa besarnya tasik tona ini. Kami menaiki bot dalam pukul 8 pagi. tapi apa yang bagusnya, bot ini sangat menepati masa. kalau kata pukul 8, kalau tak ada orang pun yang naik bot tu, bot tu tetap akan jalan. paling baik pun tunggu 1 minit je. kalau lambat tunggulah bot lain lagi 1 jam.

Ketenangan Air tasik Toba pemandangan bukit bukau yang memukau

Pemandangan sepanjang perjalanan, mashaAllah superb marvelous. Sangat cantik. Kalau tengok gambar pun dah cantik inikan pula tengok dengan mata kepala sendiri.air sangat tenang, pokok-pokok tersusun dengan teratur, rumput-rumput tumbuh dilereng-lereng bukit dan bukit-bukau seperti diatur dengan kecantikan alam semula jadi yang mustahil terjadi dengan sendirinya. Sudah tentu ada yang menjadikannya secantik itu.

Bersama gg berlatar belakangkan tasik toba

perjalanan dalam bot mengambil masa lebih kurang 45 minit. tapi duk asyik tengok laut dan pemandangan yang indah tak sedar dah 45 minit masa berlalu. Sebelum sampai di pulau Samosir, tourist guide kami awal-awal dah bagitahu yang dekat situ, ada 500 macam kedai dan 500 macam harga. kalau boleh beli sikit-sikit je sebab kadang-kadang harga dia mahal sikit.

Jeti di pulau Samosir

Pemandangan dari tepi rumah tradisional orang batak

Makanya, setelah sampai, kami berjalan dengan lajunya mengikut tourist guide terus ke rumah traditional batak dan pergi ke kubur pemerintah mereka. Nasib baik juga kami pergi pagi sebab kedai-kedai baru buka. kurang sikit orang berniaga tarik-tarik tangan tu sebab kedai baru nak buka. Tapi tetap ada. Agak menakutkan jugalah sebab cara mereka berniaga agak kasarlah juga. kita yang nak beli pun macam takut. Kami beli beberapa barang saja, takut nanti tak jumpa. lepas tu cepat-cepat pergi jeti, nak elak orang-orang sini.

Ni salah satu rumah traditional orang Batak..dalam tu ada orang tinggal tu..

Etika nak masuk perkuburan pemerintah Batak

Kami diwajibkan memakai selendang sewaktu melawat kubur ni..

Ni budak blonde salah seorang yang berniaga di sana..

Di jeti sementara menunggu bot pulang, ada juga orang berniaga yang macam merayu-rayu tu. mula-mula merayu-rayu buat muka kesian, pastu dah jadi macam paksa. Apalah punya cara perniagaan macam ni. bot sampai terus naik dan jalan je. malas nak tengok belakang lagi. tengok bukit-bukau lagi bagus.

Cantiknya..MasyaAllah

selepas itu, kami sampai ke parapat semula dan makan tengah hari kemudian meneruskan perjalanan ke Brastagi. Jarak tak berapa sure, cuma ambil masa lebih kurang 4 jam + singgah-singgah. Jalan sangatlah kecil dan bengkang bengkok. tapi dalam perjalanan tu nampaklah rumah-rumah orang batak, budaya mereka dan kegiatan seharian mereka. tapi sepanjang perjalanan masih lagi nampak lake toba yang sangat cantik itu dari pelbagai sudut lain. mmm...masa mencemburui aku untuk bercerita.kita bersambunglah untuk part 3 nanti..tunggu..wassalam

Apin said...

....Lagi mudah jika tinggal terus di sabah..hhee khawin orang sabahlah....

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.