Sunday, October 24, 2010

Melaka dah maju dah 2010

Salam

Sepanjang berada setahun di Melaka, banyak juga pengalaman yang aku dapat. Apa yang aku nak simpulkan disini adalah beberapa perbezaan antara Melaka dengan negeri kelahiran aku Selangor ataupun tempat-tempat lain yang aku pernah pergi:

(ui sedapnya)
1) Kuih Keria dia guna gula melaka
Kuih keria adalah antara kuih kesukaan aku. tapi di Melaka ni, kuih ni tak guna gula putih yang macam keras-keras tu. tapi dia guna gula melaka. biasalah orang Melaka ni obsess sikit dengan gula kelahiran negeri mereka ni. Rasanya: sedaplah jugak. lagi-lagi kat bazaar Ramadhan tu dia jual panas-panas. terliur aku.

2) roti canai dijual ditepi jalan
Biasanya di selangor, roti canai dijual di dalam premis-premis kedai. orang yang datang ke kedai tu boleh menikmati roti canai beserta teh tarik. Selalunya aku pergi kerja, aku selalu tengok di kawasan taman merdeka dan Bachang tu orang jual roti canai tepi jalan. Diorang tebar pastu masak dan terus bungkus. pelanggan tak boleh makan disitu. aku tak pernah beli. sekali dia tebar, lori besar lalu, melekat habuk kat roti canai tu..lu pikirlah sendiri

3) Kedai cd/vcd cetak rompak
Ni memang pelik. kalau aku di Banting, kedai cd/vcd ni memang tinggal sikit jelah. mungkin asyik kene serbu je. kalau ada pun semua pura-pura letak cd/vcd original kat dalam kedai. tu kat Banting, belum lagi di area Selangor yang lain. Tapi di Melaka, terbaik cd/vcd cetak rompak dia. kat pasar malam, berderet-deret orang bentang dan jual cd cetak rompak. Lepas tu, kalau malam tu, lepas kul 12, hanya kedai cd dan 7E je yang masih buka..hebat tak? dimanakah penguatkuasa?

4) Semuanya jauh
Memandangkan negeri Melaka ni kecil, mereka ni kalau boleh tempat kerja tu sebelah rumah. Jarak antara rumah aku dengan tempat kerja adalah lebih kurang 7-8 Km. Bila bagitahu aku duduk mana, semua orang akan cakap :'jauhnya rumah ko'. Jauh ke 7km tu. kalo di Selangor tu, bersyukur lah jika tempat kerja sejauh 7km. tu dah antara paling dekat dah tu.


(ni dia, cuba kalo 99 tak gerak-gerak..)
5) Traffic light
Ni memang tiada tandingan. Traffic light di Melaka ni memang lama. Mungkin mereka agak berteknologi tinggi menggunakan nombor pada traffic light mereka. tapi sekali kena merah nombor pada screen traffic light tu 99 yang tak gerak-gerak. ini bermakna masa menunggu melebihi 100 saat di traffic light. Dan selalunya penentu kecepatan atau kelewatan aku pergi kerja adalah traffic light. Dan disebabkan traffic light terlalu lama, pernah satu hari cermin kereta aku diketuk dengan kuat. Sebabnya, aku tertidur kat traffic light. MasyaAllah..dah berapa kali dah aku terlepas agaknya. kereta depan pun dah kereta lain.haha


(rasanya macam nak makan sekarang..nyumnyum)
6) coconut shake
Coconut shake kat Melaka memang sedap. banyak juga restoran jual cocnut shake di Melaka ni. Kat Selangor jarang jumpa kedai jual coconut shake. Mungkin juga aku yang tak tahu. Tapi yang paling sedap dekat Batu berendam tu dan dekat sebelah Caltex di Klebang. Yang dekat Klebang tu memang ramai orang dan menjadi punca jem (kadang-kadang) area situ. Di restoran ayam percik di area malim tu pun sedap tapi agak mahallah. Wah..rindunya nak sedut coconut shake..

Secara keseluruhannya..duduk di Melaka memang best. makanan pun sedap-sedap.. cuma.....h******* je yang tak best..sekian wassalam

3 comments:

muzamirmahat said...

Hospital je x best?
hehheheh

hazwanali said...

bukan ah..aku nk makan seafood ah: sotong n the geng..haha

archeyks said...

rindu nak g muar..ble la dpt g makan seafood kat ctu lg...nak g sendiri xreti..hemm