Saturday, May 15, 2010

Kini ku di KK

Salam

Seronok dan tenang. itulah yang aku rasa sekarang. setelah 3 hari berada di Klinik Kesihatan (KK) Peringgit. Aman dari dunia hospital. Walaupun agak penat kerana patient ramai juga tapi yang penting seronok buat kerja. Dan staf-staf dia agak ramah-ramah dan friendly. tak kira pangkat apa pun semuanya baik.

Di KK, farmasi hanya ada satu department iaitu outpatient. KK ni dibuka dari pukul 730 pagi sampai 930 malam. aku macam biasalah kerja office hour je. dari pagi sampai petang kerjanya dispense je. ubat yang digunakan pun agak 'biasa-biasa' je. kiranya dari pagi dispense ubat yang seakan-akan sama jer.

perkara yang aku tak berapa gemar di KK ni, adalah sesetengah Dr agak sambil lewa tentang management sesetengah penyakit. walaupun aku tak diagnose dan bukan clinical pharmacist tapi ubat-ubat yang diberikan kepada patient bagi aku tak bersesuaian setelah aku bertanyakan masalah pesakit. Antaranya:

1) patient hypertension diprescribed dgn captopril 6.25mg od (daily). walaupun ada ubat hypertension yang lain seperti atenolol n amlodipine tapi captopril tu short duration antihypertensive. walaupun 'chicken dose' tapi at least bagilah bd (twice daily) or tds (3x) dosing (more frequent).

2) patient bagitau dia batuk tapi ubat yang di berikan piriton (ubat selsema), Paraectamol (demam) dan bromhexine (cair kahak). peliknya kenapa tak bagi benadryl, or ammonium ipecac or paling busuk pun bagi linctus simplex yang sememangnya ubat batuk. aku suruh patient jumpa Dr balik untuk minta ubat batuk tapi malangnya dia cakap bromhexine dah cukup..? ape ni?

banyak lagi..tapi malas nk tulis..cuma bagi aku kepada sesiap yang nak kerja di KK especially Dr, tolonglah ingat yang anda masih bermain dengan nyawa orang. dan anggaplah setiap patient tu sebagai ahli keluarga sendiri. dan jangan ingat sudah berada di KK tak perlu nk update ilmu or baca buku lagi..insaflah..nanti nak kena jawab dengan Allah wei..walaupun tension dengan sesetgh patient tapi jangan terbawa-bawa kat patient yang lain. yang paling penting..AKU TAK NAK BALIK HOSPITAL..wahaahaa

3 comments:

AkuBukanLelaki said...

kene gak balit spital...kalu x...yg sakit xleh sembuhhh

shakila said...

kk bes ek hazwan..tu la tgh pikir2 nk mintak mane..keje hospital ni penat sgt la..

hazwanali said...

mentadak hijau:ish memang kene balik terpaksa walaupun berat hati..Allah je yg sembuhkan..kami ni cuma jadi org tengah je..

kila: best..takde tension macam kat hospital tu..takde seniority..semua baik2..