Saturday, September 5, 2009

DIS --> Satelit 5 OPD

Salam

sebelum memulakan apa-apa cerita. aku rasa belum terlambat lagi untuk menugucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN..ramadhan kareem. Moga-moga ramadhan kali ni bukan ramadhan terakhir buat kita. Mudah-mudahan kita memperolehi keampunan dan rahmat darinya di bulan mulia ni.Amiin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pada 2/9 aku telah berhijrah ke department satelit 5 OPD (out patient department) setelah 4 minggu bersandiwara, berehat, termenung dan buat kerja (paling penting) di DIS. Hosp Melaka ada 2 OPD. Satu Main OPD dan lagi satu Satelit 5 OPD. Ya Allah memang dugaan aku bila bulan puasa ditempatkan dekat OPD. Sat 5 ni biasenya utk patient yg datang dari psychiatric ward, ortopedik, pediatric dll. Tang psyciatric tu yg buat pening.

Hari pertama aku disuruh buat filling. Biaselah untuk budak baru, memang jarang sekali terus-terus buat screening dan dispensing. seharian aku buat filling dan diajar untuk buat screening n dispensing sikit-sikit. alasan diorang ajar aku adalah sebab esok 2 orang PRP senior ni akan cuti. cuma aku dan 1 FRP je yang akan jaga kaunter esoknya. diorang juga ajar nk dispense DD (Dangerous Drugs) yang banyak sangat nak record n cara indent DD.

Hari kedua merupakan hari PSY. iaitu, psyciatric patient akan datang buat check. Makanya tugas aku adalah bagi nombor, screening, record DD, dispense dan angkat telefon. Hari tu hampir 300 priscription (PS) yg semuanya aku screening. mamat FRP ni pun selalu menghilangkan diri. sebab dia macam ketua lah kat situ, so dia pun ada kerja lain. bila dia menghilang aku sorang jelah yg kene dispens. aku bukan reti sangat pun ubat psy ni, main baca je kat label. acah-acah professional. Hari tu memang hari menduga puasa aku. rasanya nak bernafas pun tak sempat. bayangkanlah sambil nak bagi nombor dekat org yang beratur panjang tu, nak kene check jugak PS dia dan pada masa yang sama yang ada DD tu nak kene ambilkan, nak kene kira dan lepas tu record.

Penat yang teramat penat. almaklumlah aku dah lah baru, bukan cekap sangat. lepas tu memang sifat semula jagi ni menggelabah. makin huru hara. lepas tu waktu nak balik tu, aku buat aha check and found dan yang paling terkejut T. clonazepam 0.5mg kurang 80 biji. macam nk mati hari tu juga. DD mana boleh short. aku cuba mengabaikan dan balik. tapi kepala tak henti pikir, mana nk cari clona lg 80 biji tu. aku tanya Huda sebab hari sebelum tu dia yang buat check & found. dia cakap cukup.lagi pening kepala. Balik tu, sembahyang siap2 dan terus pergi bazar ramadhan. nak jalan pun tak larat. bukan jalan je, tapi nk bercakap pun rasenya pun malas. habis semua mitokondria aku kecut.sampai je rumah tak ingat dunia. bantal je aku nampak. letak beg pastu tak sampai 1 minit aku dah tidur.walaupun lepas asar tak elok tidur, tapi terpaksa. lepas tu tak beragak, terlajak 5 minit buka. tak sedar, nasib baik 5 minit. kalo sampai tgh malam macam mane..haha

Keesokan harinya, aku bagitau senior PRP sorang tu. nasib baik dia cool. dia tolong ambil dan carikan PS semalam lepas tu check satu-satu patient yang ambil clona. sekali ade 4 PS yang tak record dalam buku. lega teramatlah lega.tak taulah salah aku, PRP yang jaga waktu rehat tu ke atau FRP sorang tu..tapi tak baik tuduh..aku mengaku jelah yang aku tak record..haha

Nuzul quran ni Melaka tak cuti. sedih tul..dan minggu ni yang paling best family aku datang Melaka. menghabiskan masa bersama family..tinggal 2 minggu je lagi nak raya. mari sama-sama kita tingkatkan amal ibadat kita..~N~

1 comment:

ridzwan said...

Salam Ramadan
Moga Allah reda dan memberi hazwan nikmat kesihatan utk meneruskan perjuangan hidup