Thursday, August 21, 2008

Hikmah terapi Sedekah..


salam..
"Katakanlah kepada hamba2 Ku yang beriman, 'hendaklah mereka mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tiada jual beli dan persahabatan". (surah Ibrahim:31)

Sedekah..ramai antara kita kadang2 terlupa untuk sedekah..and sometimes ter'tak ikhlas' pulak dalam sedekah..kadang terdetik kat hati kita..'nak bagi ni nnti aku kene beli yang baru, dahlah susah nak cari,mahal pulak tu,duit bukannye banyak,lagi2 student macam aku ni'..pernah tak terdetik macam tu? aku pun slalu gak..tu agaknye memang naluri manusia yg imannye macam biji sawi mcm aku...mari kita contohi sifat dermawan nabi yg tidak pernah berkata 'tidak' apabila ada orang meminta sesuatu darinya..

Nabi pernah didatangi seorang perempuan dan memberikan sejenis selimut yang disulam..pada waktu tu Rasulullah mmg amat memerlukan selimut itu lalu memakainya..tiba2 datang seorang sahabat yg memuji selimut itu lalu memintanya kepada Rasulullah..Rasulullah dengan segera membuka dan memberikan kepada sahabat tadi..sahabat2 lain memarahi sahabat itu kerana memintanye sedangkan dia tahu bahawa Rasulullah tidak akan menolak permintaan sesiapa pun..lalu sahabat itu berkata..'Demi Allah, tidak ada yang mendorongku untuk memintanya selain berharap keberkatan selimut yg dipakai oleh Raulullah dan semoga selimut ini dijadikan kain kafan ku kelak"..

Balasan dan Kesan sedekah
1. Sedekah menyucikan dan membersihkan diri
2. Sedekah adalah pelaksanaaan perintah Allah dan Rasulnya
3. Pada hari qiamat orang mukmin dilindungi oleh sedekahnya
4. Sedekah menghindari keburukan dan mencegah su'ul khatimah
5. Sedekah bukti kebenaran iman
6. Sedekah adalah penyebab seseorang dibebaskan dari Tawanan
7. Allah s.w.t akan mengganti harta sedekah
8. Pahala sedekah tidak terputus
9. Sedekah menghapuskan kesalahan

just nak cerita sikit no. 3 tu..
"pada hari qiamat manusia berpeluh sehingga peluhnya mencapai ke bumi 70 hasta dan menggenangi mereka sampai ke hidung mereka" (HR.Bukhari)
beginilah yang digambarkan Rasulullah betapa matahari berada diatas kepala manusia hingga bercucuran peluh.Dalam keadaan itu manusia amat memerlukan perlindungan. maka sedekah pun datang untuk menaungi pelakunya..

Abu A-Khair salah seorang perawi hadith, akan menyalahkan dirinya dalam sehari dia tidak bersedekah walaupun dengan kuih atau bawang.

buku ni aku beli waktu pesta buku selangor hujung bln Julai lepas...nipis je dalam 67 muka surat je..ni lah satu2 buku yang aku dapat habiskan dalam 1 hari..pecah rekod..bahasa ringkas dan mudah faham serta tulisan nye jelas..keluaran Al-Hidayah..rm4.50..murah n nipis je..mudah2an sedara semua diberi kesempatan membaca buku ni dan mengambil ikhtibar serta mengamalkannya..aminn.~N~

No comments: